Uw Mondhygiëne

Helaas is tweemaal per jaar een tandarts bezoeken alleen, niet genoeg om er een goede mondgezondheid op na te houden. De patiënt zelf heeft uiteindelijk de grootste invloed op zijn/haar mondhygiëne door het voedingspatroon, de leefstijl en de mondverzorging.

De grootste problemen in de mond ontstaan door de ophoping van plak op de tanden en kiezen. Plak bestaat voornamelijk uit voedselresten en bacteriën. Als plak lang blijft kunnen er problemen aan het gebit ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn gaatjes, ontstoken tandvlees en tandsteen. Tandsteen kan ontstaan wanneer plak over tijd hard wordt en verkalkt. Tandsteen kan leiden tot ontstekingen van het tandvlees.

Ook plak op zichzelf kan ontstekingen van het tandvlees in gang zetten. Deze ontstekingen zijn (heel) onprettig en bevorderen op hun beurt een heel scala aan andere problemen. Uiteindelijk kan de ontsteking uitbreiden waardoor ook het kaakbot ontstoken raakt. Een ontsteking van het kaakbot is erg pijnlijk en kan op den duur leiden tot het verlies van tanden. Kortom: het is van groot belang om plak tijdig te verwijderen en daardoor gaatjes, tandsteen en ontstekingen te voorkomen.

Wat u zelf kunt doen om plak te verwijderen is tweemaal daags poetsen en, indien nodig, reinigen tussen de tanden. Voor het reinigen tussen de tanden bestaan er verschillende technieken. U kunt gebruikmaken van stokers, flosdraad of ragers. De tandarts, mondhygiënist of assistente kan u hierin adviseren. Ook bestaan er verschillende poets-technieken. Men kan gebruikmaken van een hand-tandenborstel of een elektrische tandenborstel. Over het algemeen zijn beiden methoden even effectief, maar is het gebruik van een elektrische tandenborstel makkelijker. Wij zien vaak patiënten die de hand-tandenborstel niet correct gebruiken waardoor plak niet goed wordt weggehaald. Om deze reden raden wij vaak de elektrische tandenborstel aan die door het gemak van gebruik vaak effectiever is.

tandenborstel--tand--tandheelkunde-pasta--tandenborstels_3315184

Hoe snel en hoe veel plak zich vormt, wordt beïnvloed door uw voeding en uw leefstijl. Voedingsmiddelen en dranken die veel suiker bevatten verhogen de kans op gaatjes. Het is daarom belangrijk om te matigen met producten die veel suikers bevatten. Ook uw leefstijl heeft een invloed op uw mondgezondheid. Hoe meer eetmomenten op een dag, hoe meer ophoping van plak op de tanden, hoe groter de kans op gaatjes, tandsteen en ontstekingen. Probeer daarom uw eet- en drinkmomenten te beperken tot 7 keer per dag.

Ten slotte kunnen bepaalde voedingsmiddelen en dranken tanderosie veroorzaken. Tanderosie is het proces waarbij tandglazuur onomkeerbaar wordt aangetast door zuren afkomstig uit drank en voedsel. Voorbeelden van voedingsmiddelen en dranken die erosie veroorzaken zijn jus d’orange, wijn en fruit. Tanderosie kan op den duur leiden tot pijn en kwetsbare tanden. Het is dus belangrijk om te matigen met producten die veel zuur bevatten. Wees er ook alert op dat u minimaal een uur wacht met poetsen, nadat u zure producten heeft gegeten of gedronken. Als u direct gaat poetsen na een zure inname wordt het glazuur onomkeerbaar beschadigd door de tandenborstel.